Tennis er en rigtig god motionsform, både for dem, der ønsker at forbrænde kalorier, og for dem, der ønsker at slippe af med hverdagens stress. En amatørspiller forbrænder ca. 300 kalorier på 30 minutter.

Jo bedre du bliver til tennis, jo mere intens bliver din træning. Alle sportsgrene har sundhedsmæssige fordele, men nogle har flere end andre.

Tennis er en af de sportsgrene, der har mange sundhedsmæssige fordele, og en af de mest populære. De sundhedsmæssige fordele ved at spille tennis er ganske enkelt utallige. En konkurrencepræget singlematch kan forbrænde 575-775 kalorier i timen for en gennemsnitlig person.

Spillet involverer serving (at kaste tennisbolden i luften og slå den over til modstanderens side med din ketcher), rallys (at slå frem og tilbage mellem modstanderne), hurtige bevægelser og strategisk spil.

Som nybegynder skal du tænke over, hvad dine styrker er, og gradvist udvikle dine færdigheder for at få succes i de forskellige runder af spillet. Ud over de mange sundhedsmæssige fordele ved tennis er det også en sjov, konkurrencedygtig og forholdsvis nem sport at lære.

Læs videre for at finde ud af, hvorfor tennis er så god en træning og hvilke gode tennis træning øvelser der findes! Vi benytter lejligheden til at diskutere de grundlæggende tennisregler, forskellige tips og de fantastiske sundhedsmæssige fordele ved at spille tennis.

linjer på en tennisbane
Du kan begynde at tage tennisundervisning når som helst - uanset hvor gammel du er. (Kilde: erwan hesry, Unsplash)
De bedste undervisere i tennis
Kom i gang

Tips til at lære at spille tennis

Uanset om du er voksen eller barn, vil du forbedre dit fysiske og mentale helbred ved at spille tennis. Det går ofte hurtigere at lære at spille tennis, end du tror.

Man behøver ikke at have trænet i lang tid for at få et godt spil i gang eller for at have det sjovt under træningen. Afhængigt af hvor boldkyndig du er, kan du lære meget i løbet af din første tennislektion.

Lær de grundlæggende tennisregler for begyndere, tag din ketsjer op og læg den aldrig mere fra dig! Overvej disse vigtige tips for at få en god start i tennisverdenen:

  • Køb ordentlige tennissko, da spillet kræver meget bevægelse: Hvis du har ubehagelige sko på, kan du ødelægge oplevelsen eller skade dine fødder. Tennissko er f.eks. mere stabile end almindelige joggingsko for at hjælpe spillerne med at undgå fodskader som f.eks. forstuvninger.
    Lær alle de grundlæggende tennisregler for at få en bedre fornemmelse for spillet og for i sidste ende at kunne spille mere professionelt.
  • Øv dig i at bruge en boldmaskine. På den måde behøver du ikke at være afhængig af andre for at udvikle dine tennisfærdigheder.
  • Spil med en partner ved enhver lejlighed, der byder sig. Det vil hjælpe dig med at forberede dig på en rigtig kamp. Hvis du holder op med at øve dig, vil du hurtigt falde tilbage til udgangspunktet. Derfor skal du være konsekvent og sørge for at øve dig regelmæssigt.
  • Hvis du er usikker på, hvordan du skal lære at spille tennis, anbefaler vi, at du kontakter en tennisklub eller en tennistræner, der tilbyder undervisning for absolutte begyndere.
  • Det kan være svært at lære at spille tennis på egen hånd. Det er vigtigt at have den rigtige teknik, både for at få bedre slag, men også for at undgå skader. Overvej at hyre en privat instruktør, som kan gennemgå det grundlæggende med dig.

Færdigheder, du skal bruge til at spille tennis

Før du kan begynde at spille professionelle kampe, er det vigtigt, at du har lært nogle grundlæggende færdigheder og de grundlæggende tennisregler. Som nævnt tidligere behøver du ikke at påtage dig denne opgave helt alene.

I stedet kan du vælge et af de mange uddannelsesprogrammer, der kan hjælpe dig med at udvikle de færdigheder, du har brug for for at få succes. Dette er nogle af de færdigheder, du skal arbejde på at udvikle for at blive en dygtig tennisspiller:

  • Smidighed: Hvis du ikke er fleksibel og lydhør i dine bevægelser, kan det bringe hele dit spil i fare. Dit fodarbejde skal være effektivt, og dine reaktioner skal være optimale, hvis du vil være i stand til at ramme bolden korrekt. Hvis du ikke er hurtig nok til at være på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt, er det ligegyldigt, hvor gode dine skud er.
  • Kraft: Hvis du kan komme i den rigtige position til at slå bolden, er du godt på vej, men du skal også have styrken til at slå bolden over på den anden side af nettet. Selv om du skal arbejde på at udvikle flere forskellige færdigheder for at blive en god tennisspiller, er det utrolig vigtigt at opbygge tilstrækkelig styrke i overkroppen til at ramme bolden hårdt nok.
  • Mental styrke: Tennis er en strategisk sport, der ofte kræver hurtig beslutningstagning. For at kunne reagere på et skud i tide skal du udvikle din mentale styrke. Det er især vigtigt at være mentalt stærk og i stand til at holde hovedet koldt, når man er ved at tabe.
  • Fleksibilitet: En god fleksibilitet er også vigtig for spillet. Du skal slå efter mange bolde og returnere forskellige slag i løbet af spillet. Hvis du ikke er fleksibel nok, risikerer du både at miste bolde og at forstrække dine muskler.
En tennisspiller laver tennis træning øvelser
Som i mange andre sportsgrene er det vigtigt at varme ordentligt op i tennis. (Kilde: chino rocha, Unsplash)

8 sundhedsmæssige fordele ved at spille tennis

Uanset om du er nybegynder eller har spillet tennis i årevis, er de fysiske fordele ved tennis mange og bør ikke overses. Ved at spille tennis kan du udvikle disciplin, mens du arbejder hen imod et klart mål og en bedre fysik.

Tennis er godt for både den mentale og fysiske sundhed. Forskning viser, at tennisspil fører til et sundere BMI end at træne i et fitnesscenter.

Her er otte sundhedsmæssige fordele, som vil give dig lyst til at begynde at spille tennis i dag.

1. Forøg din aerobe kapacitet

Tennis indebærer hurtige bevægelser, der kan sammenlignes med tusind små sprints. Bevægelserne er hurtige og intense og efterfølges af hvile.

Det kan derfor sammenlignes med intervaltræning. Ved denne type træning får du mere ilt og en højere puls, hvilket hjælper din krop med at sende næringsstoffer til dine muskler og celler mere effektivt.

2. Træn din hjerne

Det er vigtigt at holde din hjerne aktiv og vågen, og det hjælper tennis dig med at gøre det. Denne sportsaktivitet kræver en masse kritisk og strategisk tænkning, hurtige beslutninger og impulsive handlinger. Det er derfor, at tennis kan bidrage til at forbedre den mentale sundhed.

Ved at gøre tennis til en del af din træningsrutine kan du forbedre din mentale tilstand, din taktiske tænkning og din kritiske tænkning. Det skyldes, at du bliver mere bevidst om forskellige teknikker, strategier og tennisregler.

Træning hjælper med at regulere dit serotonin. Serotonin er forbundet med kropsfunktioner som appetit, søvncyklus og følelsesmæssig tilstand.

Så ud over de mere indlysende fysiske fordele ved tennis kan du også drage fordel af de positive virkninger, som tennisspillet kan have på dit mentale helbred. Hvis du har en dårlig søvnrutine eller kæmper med dine følelser, kan tennis være en hjælp for dig.

3. Reducer din hvilepuls

En lav hvilepuls er et tegn på et sundt og velfungerende hjerte. Det betyder, at hjertet kan pumpe mere blod med en konstant hastighed, hvilket resulterer i en lav hvilepuls.

En høj hvilepuls kan være et tegn på, at hjertet anstrenger sig mere for at pumpe blodet rundt. Hvis du vil opnå en lavere hvilepuls, skal du sørge for at træne mere regelmæssigt og følge en ordentlig træningsplan, f.eks. ved at spille tennis 3 gange om ugen.

Alle aktiviteter, der får dit hjerte til at slå hurtigere, er gode for dit hjerte-kar-sundhedssystem. Det er her, tennis kan hjælpe!

4. Forbedre stofskiftet

Da tennis kræver mange hurtige bevægelser, er denne sport god for dit helbred. Du kan træne hele din krop gennem et ordentligt tennistræningspas, især de kropsdele, der er involveret i vridning og squat, samt sving og løb.

Al denne bevægelse kan have en positiv effekt på dit stofskifte, hvilket f.eks. kan føre til et højere energiniveau og en bedre fordøjelse. Kroppen reagerer på det høje energiforbrug ved at øge stofskiftet for at kompensere for det forbrugte energiforbrug.

En gul tennisbold på en blå tennisbane
Tennis kan hjælpe dig med at leve en sundere livsstil. (Kilde: mario gogh, Unsplash)

5. Tab dig i vægt

Tennis kræver konstant bevægelse, og hver eneste centimeter af din krop er involveret i træningen, hvilket gør tennistræning til en fremragende konditionstræning. Dette kan igen føre til vægttab.

Tennisspillere i konkurrenceform forventes at forbrænde mellem 768 og 1.728 kalorier ved to timers singlespil. En aktiv livsstil holder også kolesterolniveauet og kropsfedtniveauet nede. Så tennis kan hjælpe dig med at skabe gode vaner, der fremmer en sund livsstil - samtidig med at du har det sjovt.

6. Forøgelse af knogletætheden

Der er visse sygdomme, som påvirker knoglerne negativt. De kan opstå som følge af manglende motion, da det bl.a. kan påvirke knoglestyrken at sidde stille.

Da fysisk aktivitet øger knogletætheden, kan tennis være med til at forsinke eller forebygge sygdomme, der fører til et forringet eller svækket skelet. Tennisspillere har ofte en større knoglemasse i deres dominerende arm, hvilket viser, at fysisk bevægelse og motion kan påvirke kroppens udvikling.

7. Forbedre fleksibilitet, smidighed og balance

Tennisspil indebærer konstant bevægelse, udstrækning, ændring af retning og slag for at ramme bolden. Hvis du er stiv, er du nødt til at udvikle din smidighed, balance og fleksibilitet for at kunne yde dit bedste som tennisspiller.

Når du begynder at spille tennis, vil du forbedre din styrke og fleksibilitet, hvilket vil påvirke dit generelle helbred.

8. Reducer stress

Tennis kan have en stor og positiv indvirkning på dit mentale helbred. At afbøde stress ved at spille tennis er blot en af de mange måder, hvorpå tennis fremmer dit mentale velvære.

En simpel løbetur får dig måske ikke helt til at lægge dagens arbejde bag dig, fordi du stadig har tid til at tænke. Når du spiller tennis, har du ikke tid til at tænke på andet: denne sport tillader ingen distraktioner og kræver fuld koncentration.

Hvis du er distraheret, misser du de bolde, der kommer mod dig. Derfor er tennis perfekt for dem, der ønsker at hellige sig spillet helt og holdent og lægge al stress bag sig.

Lær tennis med hjælp fra en ekspert

Der er utroligt mange fordele ved at spille tennis og meget få ulemper. Tennis hjælper dig med at vokse både fysisk og mentalt.

Da mange mennesker spiller tennis som en hobby eller som en fritidsaktivitet, kan du også se tennissporten som en mulighed for socialt samvær. Måske finder du en ny ven og tennispartner at spille med!

Desuden er det aldrig for sent at begynde at lære at spille tennis, så hvis du ikke har haft mulighed for at udvikle dine tennisfærdigheder, skal du ikke være bekymret. Få mere at vide om, hvordan du kan begynde at spille tennis som voksen her.

Men når du har besluttet dig for at prøve denne fantastiske sport, anbefaler vi, at du går i gang med det samme.

Det eneste du skal gøre er at kontakte en tennistræner eller en tennisklub og bede om tennisundervisning for begyndere, så træneren kan vise dig de bedste tennis træning øvelser til dit niveau. Er du klar til at nyde alle de sundhedsmæssige fordele ved tennis?

>

Platformen der forbinder undervisere og elever

Første undervisning gratis

Kunne du lide denne artikel? Skriv en anmeldelse!

5,00 (1 anmeldelse(r))
Loading...

Adil

Adil bor i København, hvor hun arbejder som freelanceoversætter og underviser i dansk. Udover dansk taler Adil også engelsk, russisk og tysk. Når Adil ikke arbejder elsker hun at rejse, løbe og dyrke yoga.